info@returpappercentralen.se

018-18 65 50

Villingegatan 2, Uppsala
Öppettider: Mån-Fre 7.00 - 16.00

Den 31 januari är vi stolta över att vara matchvärdar i elitseriematchen mellan Sirius och Västerås på klassiska Studenternas IP. Se det spännande Arosderbyt på plats tillsammans med oss.

Vi står för matchvärdskapet tillsammans med Skrotcentralen och Handelsstål. För oss är det en självklarhet att stötta och engagera oss i den lokala idrotten. Idrotten skapar goda förebilder, bygger gemenskap och är en del av vår vision om ett hållbart samhälle.

Var med och heja fram vårt Uppsalalag till seger.
Biljetter till matchen hittar du här

Bygget av Returpappercentralens nya anläggning är i full gång. Arbetet har varit igång i drygt ett år och till våren beräknas allt vara klart.

– Arbetet har gått bra och följer den tidsplan som är satt. Vi räknar med att vara i full gång i den nya anläggningen någon gång under april-maj 2025, säger Jimmy Helmersson, verksamhetschef för Returpappercentralen och fortsätter:

Vi ser avfall som en råvara och en resurs, och med vår nya anläggning kommer vi kunna ta emot dubbelt så mycket material som nu. Det är ett steg i rätt riktning mot vår vision om ett cirkulärt samhälle. Vår nya moderna anläggning kommer bli ett lyft för både medarbetare, kunder och Uppsala som stad.

Den nya anläggningen, som är på 8200 kvm, ligger på Grafikgatan 2-6 i Östra Fyrislund.

– Anläggningen innehåller kontor och kundmottagning/reception på två plan, samt en nästan 8 000 kvm stor mottagning- och produktionshall innehållande balpress, shredder, tvätthall, verkstad och inte minst ett flertal stora fack för de material som strömmar in till anläggningen. Vi tar emot, sorterar, balar (pressar) och levererar sedan vidare materialet för återvinning, avslutar Jimmy Helmersson.

Bilder från byggarbetsplatsen

Uppdatering gällande brännbart avfall med anledning av omvärldsläget och prisjustering 

Inflationen, kriget i Europa, svag konjunktur och många frågor kring Sveriges och EU´s energisituation har skapat stora svängningar på avfallsbehandlingsmarknaden och speciellt för energiåtervinningen ur avfall. Osäkerheten kring framtiden är stor, samtidigt som lönsamheten för energiåtervinning som behandlingsmetod för avfall har försämrats. Med anledning av detta ger vi en uppdatering av omvärldsläge och framtid tillsammans med information från Vattenfall om generell prisjustering omfattande brännbart avfall, för 2025.

Plasten i avfallet kostar

Fossil CO2-kostnad har ökat drastiskt de senaste åren. Under 2024, har procentandelen och priset på EU ETS stabiliserats för fossil CO2. Kostnaden för plasten i avfallet utgör idag från ca 20% till ca 24% av vikten per mottaget ton avfall. Prognosen för EU ETS prisutveckling de kommande åren pekar dock på högre pris och procent per ton.

Avfallslämnare behöver omedelbart ställa om till ökad utsortering av plast. Alla insamlare så som Returpappercentralen behöver förbereda sina kunder för att andelen plast som skickas till energiåtervinning kommer att kosta betydligt mycket mer de närmsta åren. Vattenfall har under 2023 och 2024 genomfört ett provtagningsprogram som nu fortsätter 2025. Genom provuttag mäts viktandelen andel plast i avfallet, vilket kommer att påverka prissättningen nu och framåt. Tillsammans med andra energiåtervinnare driver Vattenfall även projektet ”FossilEye”, som inom kort kommer att automatisera viktanalys av plast i avfallet. Det kommer att möjliggöra en ännu starkare koppling mellan mottagningsavgift och utsläppskostnader. Som exempel kan sägas att som CO2utsläppen från plast nu allokeras så tar Vattenfall största bördan, vilket påverkar deras kunder på fjärrvärme, ånga och el med CO2-utsläpp i deras val av tjänst. Detta riskerar Vattenfalls fjärrvärmeaffär då fler av deras kunder vill vara fossilfria.

Ny prismodell för avfallsbehandling genom energiåtervinning

Vattenfall inför en ny prismodell som innebär att de särskiljer plastandelen, och dess fossilpåverkan, från behandlingskostnaden för avfall. Detta innebär att alla kunder kommer få specificerat en andel plast i vikt % utifrån avfallets egenskaper. Andelen plast blir sedan underlag för separat debitering på fakturan. Denna prismodell ska skapa incitament för alla avfallskunder att sortera ut mer plast ur avfallet så det fossila innehållet minskar.

För mer information om FossilEye se länkar nedan;

https://www.vattenfall.se/fjarrvarme/sa-fungerar-fjarrvarme/miljo-och-hallbarhet

https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/sa-ska-robowaste-ta-jakten-pa-plasten-till-ny-niva

Om du vill jobba med hållbarhet och miljöfrågor på riktigt så är detta jobbet för dig!

Vill du arbeta som säljare och kundansvarig på ett anrikt och framgångsrikt familjeföretag? Vill du arbeta på ett företag som har ett genomtänkt kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbete som ska bidra till ett hållbart samhälle? Vill du vara en del av att utveckla verksamheten? Då är detta ett arbete för dig!

Läs mer och sök jobbet här.

Från 1 januari 2024 tar kommunen över insamlingsansvaret för förpackningar. Det kommer att finnas en övergångslösning från 1 januari 2024 där Returpappercentralen är en godkänd entreprenör. Läs mer om detta och hur ni eventuellt påverkas under följande länkar.
Hämtning av förpackningar och frågor och svar

Avgifter för förpackningar
Uppsala Vatten och Avfall AB har ansvar att samla in förpackningar av; papper, plast, metall samt färgat- och ofärgat glas från hushåll. De har under 2024 satt en maxtaxa som vi som entreprenörer måste anpassa oss till. Läs mer om detta samt det avdrag som är möjligt att få om ni har fullständig fastighetsnära insamling (FNI) här.

Från och med mars 2025 kommer Returpappercentralen att som ensam entreprenör, på uppdrag av Uppsala Vatten, ansvara för insamling av förpackningar och hushållsavfall från flerbostadshus.

Övriga hänvisningar gällande förpackningar:
Förpackningar
Sorteringsguide
Cirkulärt Uppsala

Avfallssortering | Återvinning & hantering av farligt avfall

Den 1 augusti 2020 trädde den nya lagen om anteckningsskyldighet för farligt avfall i kraft och utökad anteckningsskyldighet gäller. Från och med den 1 november ska alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar, samt mäklar eller handlar med farligt avfall börja rapportera in uppgifter om det farliga avfallet till det nya digitala avfallsregistret hos Naturvårdsverket. Orsaken till att detta system införs är att Sverige vill få bättre kontroll på det farliga avfallet. Vi kommer att hjälpa dig med din rapportering så att du kan vara trygg och säker på att det sker enligt aktuella lagar och krav!

Vem berörs?

Rapporteringen gäller för alla verksamheter i Sverige som producerar, transporterar, handlar med, behandlar, eller tar emot och hanterar farligt avfall.

Därmed kommer det ställas krav på samtliga verksamhetsutövare som genererar farligt avfall att rapportera in i Naturvårdsverket avfallsregister. Det som ska rapporteras är bland annat avfallskod (f.d. ewc-kod), mängd och datum. Att till exempel spillolja är farligt avfall vet många. Däremot är nog inte alla medvetna om att giftiga metaller och andra miljögifter kan finnas ”gömda” i olika produkter. Avfallstyper som exempelvis elektronik, batterier, ljuskällor och lysrör kategoriseras som farligt avfall och kommer enligt den nya lagen att behöva rapporteras.

Farligt avfall info

Att tänka på för dig som kund

I samband med att ni gör en beställning till Returpappercentralen av hämtning av farligt avfall så ska rapportering till Naturvårdsverket ske från och med den 1 november 2020. Returpappercentralen kommer att rapportera detta som ombud åt er som kund. Vi kontrollerar, verifierar samt rapporterar eventuella avvikelser på leveransen som mottagits, samt rapporterar mängd och avfallsslag till Naturvårdsverket.

Genom att låta oss sköta rapporteringen av ert farliga avfall blir det enklare för dig som kund att göra rätt. Vi tar ett helhetsgrepp om hanteringen och dokumentationen, som underlättar din rapportering av farligt avfall – och du kan vara trygg och säker på att det sker enligt Naturvårdsverkets regler för spårbarhet och anteckningsskyldighet.

VIKTIGT ATT BENÄMNA AVFALLET RÄTT

För att rapporteringen till Naturvårdsverket ska bli rätt behöver vi ha rätt uppgifter om ert avfall i vårt system. Då rapporteringen kommer att ske i samband med bokning, är det därav av största vikt att ni som avfallsproducent säkerställer att avfallskoderna är rätt. På Riksdagens hemsida finns information kring hur man väljer avfallskod enligt Avfallsförordningen

Om du använder Returpappercentralens kundcenter så ser du ditt avfall direkt under mina hämtningar och kan boka direkt. Vi uppmanar dig som kund att se över era avfallskoder, i kundcenter får ni annars en tydlig överblick över ert avfall och tillhörande avfallskoder. Om ni inte har tillgång till kundcenter idag kan du kontakta oss för att bli kund.


För denna tjänst tar Returpappercentralen ut en administrationsavgift på 275 kr/transport. Förutsatt att vi fått information i förväg om vilken typ av farligt avfall som ska hämtas kommer endast en administrationsavgift att tas ut.

Returpappercentralen i Uppsala ser fram mot ett fortsatt bra samarbete med våra kunder samt hälsar alla nya varmt välkomna Tillsammans ska vi fortsätta att arbeta lokalt för en renare miljö och en bättre återvinning.

hantera farligt avfall

Med vänlig hälsning

Returpappercentralen i Uppsala HB

Villingegatan 2

753 23  Uppsala

018-186550

info@returpappercentralen.se

Bäste kund!

Den 1 april 2020 införs en ny skatt på avfallsförbränning. Skatten införs med en skattenivå som kommer att trappas upp stegvis, från 75 kr per ton avfall 2020, till 100 kr per ton avfall 2021 och till 125 kr per ton avfall 2022.

För er som lämnar icke farligt avfall till Vattenfalls anläggning i Uppsala kommer motsvarande belopp som förbränningsskatten att tillkomma på fakturan.

För mer information kring förbränningsskatten hänvisas till regeringens hemsida www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/09/skatt-pa-avfallsforbranning-infors-under-2020/

Under 2017 har ett nytt samarbete mellan Returpappercentralen och inkClub inletts.

Att erbjuda inkClub en så kallad helhetslösning ser vi som en stor fördel då vi lättare kan hitta en optimerad avfallshantering samt har enklare att följa upp med statistik och se trender inom företagets avfallsmängder.
Att ha en leverantör underlättar naturligtvis också för kunden då de endast behöver vända sig till en kontaktperson för att få hjälp.

Källsortering och återvinning är en väsentlig del av en cirkulär ekonomi och oerhört viktigt för en hållbar framtid. Därför är vi väldigt glada att få välkomna inkClub och vi ser fram emot ett gott samarbete!

Kundcenter

Kundcenter

Kundcenter

{{ user.CustomerLastName }}

{{ user.CustomerId }}