Hållbar utveckling
Vi på Returpappercentralen erbjuder lokala och kundanpassade återvinningstjänster till våra kunder samtidigt som vi bidrar till utvecklingen av ett hållbart samhälle.
Därför tar vi ansvar för den påverkan verksamheten har på miljö, samhälle, medarbetare, ägare, kunder och samarbetspartners. Relationer med kunder och samarbetspartners handlar både om att ställa krav på ansvarsfullt agerande och att samtidigt skapa långsiktiga samarbeten som främjar en hållbar utveckling.
Vårt fokus ligger på att skapa hållbara lösningar lokalt och regionalt för att kunna stärka de lokala och regionala företag och verksamheter som är våra kunder.
HISTORIKEN BAKOM ”HÅLLBAR UTVECKLING”
Enligt den kommission som leddes av Gro Harlem Brundtland 1987, är hållbar utveckling ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov”.
De tre dimensionerna av hållbar utveckling – den ekonomiska, sociala och miljömässiga – ska samstämmigt och ömsesidigt stödja varandra. Vid FN:s toppmöte om hållbar utveckling i Johannesburg 2002 erkändes begreppet hållbar utveckling som en överordnad princip för FN:s arbete. Detta ger en möjlighet att fortsatt driva hållbarhetsfrågorna som en bred och holistiskt utvecklingsagenda.
(Källa: www.regeringen.se)